Istoria BMW

istoria bmw

FILE DE ISTORIE ALB-ALBASTRA

BMW, acronimul pentru Bayerische Motoren Werke AG (în română Uzina Bavareză de Motoare SA), este un producător german de automobile, motociclete şi motoare. BMW este o companie germană organizată ca societate pe acţiuni, înregistrată în DAX la Bursa din Frankfurt.

În anul 2010, BMW Group a înregistrat cel mai bun an din istorie, cu un total de 1,46 milioane livrări, din care 1,22 milioane BMW şi 234.175 MINI[3].

BMW Logo

Sigla alb-albastră folosită pînă în prezent, utilizează aceleaşi culori ca ale steagului Bavariei, sugerînd simultan o elice albă care se roteşte avînd ca fundal un albastru similar cu cel al cerului. Grila frontală caracteristică, de forma „rinichi dublu”, a fost prima dată folosită la modelul BMW 303, la începutul anilor 1930.

istoria bmw

Compania BMW, este una din marile firme de automobile la nivel mondial, având ca subdivizii ale sale alte companii producătoare de automobile, cum ar fi: BMW MINI şi Rolls-Royce. Marca britanică Rover a fost (1994 – 2000) parte a concernului. Formula 1: BMW Sauber, Williams.

Sloganul german original al firmei este „Freude am Fahren”, ceea ce se traduce liber prin: Plăcere la condus, Plăcere la volan, în engleză: „The Ultimate Driving Machine”, ceea ce se traduce aproximativ prin: Cea mai sofisticată / Ultima maşină de condus.

Înaintea celui de-al doilea război mondial

Precursor al firmei BMW, au fost în 1913 fondată de Karl Rapp, firma „Rapp Motorenwerke GmbH”. Fiind iniţial o uzină de fabricare de motoare. În tînara firma, inginerul Max Fritz a inventat 1917 motorul de avion cu supracomprimare, motor care putea să urce la înălţimi mai mari.[4]

bmw 003 jet engine jumo and arado

Motorul avionului BMW 801

Construcţia motorului fiind foarte bună, compania a semnat un contract cu armata Regatului Prusiei pentru construirea de 2.000 motoare de tip Motor V12[5] asigurându-şi astfel viitoarea dezvoltare. Comanda a presupus finanţarea suplimentară, care a fost asigurată prin asocierea lui Rapp cu Camillo Castiglioni şi Max Friz.

Cu toate că la sfârşitul primului război mondial şi a Tratatului de la Versailles, cînd se părea că a venit sfârşitul companiei BMW (motorul fiind singurul produs), pentru că Germaniei i-a fost interzis ca cinci ani să mai producă motoare de avioane, la data de 17 iunie 1919 s-a înregistrat cu un BMW IIIa, în secret, o înălţime de 9.760 de metri, atunci record mondial.

1922 principalul acţionar Camillo Castiglioni a părăsit firma, a luat dreptul numelui BMW şi s-a dus la firma bavareză de aeronave: „Bayerische Flugzeug-Werke” (BFW).

Bayerische Flugzeug-Werke au rezultat din Gustav-Otto-Flugzeugwerk, înfiinţate la data de 7 martie 1916, de Gustav Otto, un fiu a lui Nikolaus Otto, inventatorul Motorului-Otto.

Localizarea uzinei în cartierul Milbertshofen a fost aleasă pentru că era aproape de Gustav-Otto-Flugzeugwerk. De aici rezultă şi data înfiinţării uzinei BMW pe data de 7 martie 1916.

În timpul celui de-al doilea război mondial

BMW R75 Sahara (1942)

Producţia de motoare de avioane în 1934 al firmei „BMW Flugmotorenbau GmbH” noi înfiinţate, urma în fabricile: „BMW Flugmotorenfabrik Allach GmbH” şi „BMW Flugmotorenfabrik Eisenach GmbH”.

În anul 1941 la „Niederbarnimer Flugmotorenwerke GmbH”, în Zühlsdorf şi Basdorf (Wandlitz). În anul 1944 cifră de cîştig la vînzare era, 750 milioane RM (Reichs-Mark), realizată de aproximativ 56.000 de angajaţi, din care aproximativ 50 la sută erau cu muncă obligatorie.

BMW producea motoare de avioane în Allach (un cartier al München-ului) la uzina II, cu muncitorii la muncă forţată şi prizonieri, din lagărele de muncă al Allach-ului şi din alăturatul lagăr de concentrare din Dachau. Tot în această perioadă s-au construit şi foarte multe motociclete pentru a fi utilizate în război.

Începutul re-ascendentului firmei

Legendarul BMW 2002 (1972)

BMW rămâne independent, dar încă îi lipseşte modelul mijlociu de autoturism şi bani necesari pentru dezvoltarea unui astfel de proiect. Industriaşul Herbert Quandt din Bad Homburg, s-a hotărît, ca după o discreditare financiară, urmată de o creştere al acesteia, el să cumpere acţiunile nevîndute al firmei BMW. Prin urmare, partea financiară Quant a ajuns la 60% astfel valoarea influenţei bancilori a scăzut.

Vânzând uzină de turbine din cartierul Allach, uzinele BMW au avut suficient capital pentru dezvoltarea proiectului de autoturisme în clasa mijlocie. Modelul nou al BMW-ului trebuia să aibe caracter de limuzină dar cu motor puternic. Această fiind posibil prin falimentul firmei Borgward în anii ’60, care aveau veritabilul modelul Isabella.

În anul 1962, noulul BMW 1500 “noua clasă” (cum era atunci numit), după câteva probleme de iniţiere pe piaţă, şi cu versiunile BMW 1800 şi BMW 2000 au avut un mare succes, care prin victoriile în „Tourenwagen-Rennen” (Raliu de autoturisme al firmelor cu producţie în serie) s-au accentuat. Re-ascendentul definitiv al firmei BMW, a venit cu prezentarea modelelor „zero doi” (1602, 1802, 2002 / 2002tii) în anul 1966.

În anul 1967 firma BMW a preluat firma Hans Glas SRL[8] din Dingolfing şi transferat într-un stand de producţie proprie. Unele modele din „Glas” au mai fost o perioadă produse sub numele de BMW-Glas cu sigla BMW-ului. Odată cu expirarea acestor modele, dispăruse numele de „Glas”. Seria BMW E3[9] prezentată în anul 1968 cu „2500”, mai târziu „2800” şi „3,0 SI” au entuziasmat prin mersul silenţios şi cu demarajul puternic, lumea profesională.

Anii 1970 – 1980

BMW E23, seria 7

La sfârşitul anilor 1970, BMW a dezvoltat o variantă sportivă a seriilor „3” şi „5”, acestea numindu-se M3 respectiv M5, iniţiala „M” însemnând aici motorsport. Odată cu apariţia modelului din seria 6, a luat naştere proiectul BMW M6. Principalul concurent al modelelor „M” al firmei BMW este reprezentat de modelele AMG al concernului Mercedes-Benz.

Anii 1980 – 2000

La începutul anilor 1990, la BMW se credea că numai cu producţie mare se poate supravieţui, pe termen lung, pe piaţa mondială. BMW-ul având numai automobile cu tracţiunea în spate, şi pentru a nu cheltui în dezvoltarea unori platforme cu tracţiuni în faţă, etc., în anul 1994, BMW preia producătorul englez de automobile Rover Group (Rover, MG, Mini, Land Rover).

Datorită faptului că tradiţionalul design şi lipsa reputaţiei favorabile pentru Rover, aşteptatele vînzări nu au fost realizate. În plus, concurenţa între Land Rover şi modelul BMW-X, în anul 1999 nou iniţiat (atunci numai X5), toate aceastea s-a dovedit a fi în neregulă, ceeace în total a costat 9 miliarde DM şi demisia directorului, Bernd Pischetsrieder (în funcţie de Director General 1993–1999).

Din anul 2000

Din aceste motive, la 16 martie 2000, BMW s-a retras din proiectul Rover. MG Rover a fost vândut pentru suma simbolică de 5 lire sterline la o comunitate de investitori englezi; iar Land Rover pentru o sumă mult mai mare (noul Range Rover fusese conceput), vândută la firma Ford. Marca MINI a rămas la BMW.

În anul 2003, BMW preia firma Rolls-Royce-Motor Cars de la Rolls-Royce plc. Un automobil tip sedan de lux, fiind gata proiectat BMW-ul a putut prezenţa pieţii automobilul cu nume de „Phantom”. Pentru acesta s-a creat un nou sediu în Goodwood oraşul Sussex, iar în fosta fabrică din Crewe se produc numai maşini de marca Bentley, care au rămas de la firma Volkswagen.

evolutie design bmw

bmw e36 electric

gama electrica bmw


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: